Om frakt och retur


L
everans
Din beställning kan variera i leveranstid beroende om varan är handgjord, om det är en specialtillverkad vara och eller om den finns i lager. Vid handgjorda, måttbeställda och beställningsvaror meddelas leveranstid genom e-mail.
Lagervaror skickas ut på ca 5-7 arbetsdagar.
Du kommer att få ett e-mail som bekräftar lagerstatus efter du lagt din beställning (denna bekräftelse kan ta ca 1-3 dagar beroende på högsäsong alt hög belastning).

 

Vi skickar ditt paket med DB Schenker eller PostNord.
Det tar normalt sätt 2-3 arbetsdagar från det att paketet lämnat oss tills det att du får en avisering om det. Frakt tillkommer och är ej inräknat i det angivna produktpriser.
Fraktpriset är viktbaserat.
Fraktkostnader inom Sverige:
0-2 kg 70:-
2-3 kg 155:-
3-5 kg 185:-
5-10 kg 235:-
10-15 kg 285:-
15-20 kg 330:-
Vid postförskottsbetalning tillkommer postens avgift för postförskott på 80:-

 

Byte
Du har 14 dagar på dig att bestämma för dig om du vill byta dina produkter, räknat från och med att du mottagit ditt paket.
Fråga: Måste jag byta till samma produkt?
Nej, det behöver du inte. Du kan endast byta storlek om du vill det, men det fungerar lika bra byta till en helt annan produkt eftersom att du själv lägger den nya beställningen på nytt. Kunden betalar returfrakt vid retur.

 

Ångerrätt
Du har alltid ångerrätt i 14 dagar i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta förutsätter att varan är i 100% nyskick och helt oanvänd. Kunden betalar alltid returfrakt vid ångerrätt.
Ångerrätten gäller ej varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
Efter vi mottagit returen inspekteras varan att den är oanvänd och i samma skick som när den sändes till kund. Därefter sker återbetalning till kunden inom 4 veckor enligt konsumentverkets regler.

 

Reklamationsrätt
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning med uppenbara produktionsfel. Om du önskar göra en reklamation gällande fel på en beställd vara ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att du upptäckt felet.

SPQR ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig.

SPQR är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan.

 

Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos SPQR skriftiligen inom skälig tid efter att du ev upptäckte felet.
Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Efter tre år från det att du har tagit emot varan har du förlorat din rätt att reklamera (Konsumentköplag (1990:932).